Alla inlägg den 11 augusti 2010

Av Sven - 11 augusti 2010 13:07

Min vän poeten, har en dikt som jag gärna vill belysa.

Jag tycker den är bra. Ironiskt nog heter den Skugga.

 

Min skugga rör sig

som om hon känner mig

hon rör mig inte i ryggen

men bra nära

 

Min skugga kommer från min själ

skygg och svartmuskig och mindre

än mina kval

 

Min skugga skuggar mig

jag känner ett obehag av förföljelsemani

som att vara förföljd

av någon som är utan bostad

och som är beredd att begå hemfridsbrott

 

Min skugga vill ingen veta av

inte ens jag som skänkt henne liv

hon måste lida svåra kval, där på livets skuggsida

och att hennes skapare vänt henne ryggen

 

Min skugga rör sig kattlikt lätt

graciöst på nått sätt

men förmodligen med klorna utfällda

för att hänga med husbonden

 

Min skugga är mig en efterhängsen en

speciellt när solen skiner på mig

då håller hon mig kär

för hon vet så väl vad som händer

när det blir sämre väder.

"Skugga" av Peter Jönsson

 

..vi ses..

 

Ovido - Quiz & Flashcards