Alla inlägg den 24 september 2010

Av Sven - 24 september 2010 16:27

I vardagen möter jag människor som har rasistiska påhopp i form av nedlåtande uttalanden , rasistiska skämt och en generalisering av kriminalitet av olika folkslag .dessa människor verkar dessutom vara stolta över den negativa valgången som skett. Dessa är inte mina vänner utan snarare folk i samhället. Troligtvis handlar deras åsikter om en främlingsrädsla, det är min optimistiska tro. Men det kan också vara en utvecklad rasism och det skrämmer mig. Jag tar avstånd från dessa åsikter och blir bara irriterad av att en del människor inte har något annat att prata om, att ämnen alltid glider in på deras syn av olika människors ursprung.

Men i dag är jag glad och ändå hoppfull. Jag har inte mött

någon invandrarfientlig person idag. Jag märker även att

många andra människor reagerar på  att det finns så stark främlingsfientlighet i samhället. Att genom facebook skapa tre stora manifestationer mot rasism bara en dag efter valet. Totalt 1700 deltog i manifestation mot rasism i Stockholm, Göteborg och Malmö, Även på mindre orter har det kanske demostrerats, men att det inte har uppmärksammats i samma grad som storstäderna.

 

På väldigt kort tid har olika facebookgrupper mot rasism

växt fram  och de kommer troligtvis fler som visar sitt misstycke mot rasism och sverigedemokraternas inträde i riksdagen. Här kommer några av dem, och det finns fler.

 

  

    

 

Alla former av protest mot rasism ser jag som positivt i samhället, men jag tror att om alla dessa smågrupper kan förenas och bli ett. Med saklig kunskap ger det också en större genomslagskraft på att påverka samhället i en positiv riktning. Självklart är mångfald utvecklande.

Nu är man mest rädd för att den utveckling som varit ska ta fäste.

..vi ses...

Ovido - Quiz & Flashcards