Alla inlägg under mars 2010

Av Sven - 4 mars 2010 17:37

Sandgropen är en plats i min omgivning. Det är ett nedlagt grustag som delvis håller på att växa igen och naturens flora håller på att ta över hela området. Men det ligger inte så långt ifrån där jag bor och det är en bra plats att rasta Vovven på. Det är en vardagsrunda där vi oftast ostört kan röra oss.

Vi har varit på en promenad i sandgropen, gått på frusen skarsnö och betraktat ett landskap som fortfarande är vitt. Spåren i snön är inte människans spår. Det är viltspår.

 

Jag upptäcker att det står tre stycken älgar, femton meter framför oss. Betraktelsen varade i en sekund, innan älgarna skrämt rusade iväg in i den skyddande skogen. Men jag är imponerad. Det var första gången jag såg älg i bygden, och dom var nära.

 

..vi ses i naturen..

Av Sven - 4 mars 2010 15:43

I höstas beslutade regeringen att tillåta licensjakt på varg. Syftet var att skjuta av beståndet, för att den svenska vargstammen var så inavlad att det hade skapat genetiska fel bland vargarna. Tanken var att importera nya vargar från Finland och Ryssland och då skulle vargstammen förbättras genetiskt på några år.

 

  

 

Licensjakten blev en hetsjakt på vargen och officiellt skjöts 27 vargar med genetiska fel. Licensjakten skapade mycket avsky och protester. Många hävdar att det var en ren slakt av vargstammen. Inofficiellt skjöts det säkert fler.

 

Idag har dessa 27 vargar obducerats och det var helt friska vargar som skjöts. Obduktionen av vargarna visar inga som helst genetiskt fel på beståndet.

 

Om inte fler katastrofala felbeslut fattas. Och om varg importeras inom kort. Då har vi kanske turen att ha en växande vargfamilj, inom 10 år, i den svenska naturen.

 

..vi ses.. 

Av Sven - 3 mars 2010 10:57

       


Tänk vad allt känns mycket lättare, när solen tittar fram.

Sinnet lättar, ljuset bländar och din kropp känner värme.

Kanske är det väldigt lätt att ta till sig detta och njuta av,

när den här långa vintern har varit så mörk och så kylig.

 

Jag är ledig denna dag och jag tror minsann att jag och

Vovven ska dra iväg på en längre promenad, innan solen

försvinner. Är solen fortfarande kvar, blir det en utefika

med en kopp kaffe på en plats i ett soligt läge i lä.

 

..vi ses..


Av Sven - 1 mars 2010 16:21

Nu börjar den tiden när all denna snö ska tina bort. Det är inte lätt att se något vackert med smutsig snö i högar och drivor. Gångvägar är täckta med snöslask som inte har lyckats rinna undan, isfläckar där den svaga solen inte har lyckats värma upp tillräckligt.

Rent realistiskt inser jag att denna vårperiod kommer att ta tid och

att snöslasket kommer att finnas kvar länge, längs våra vägar. Men våren kommer till sist.

I allt detta snöslabb, är det lätt att drömma sig till sommaren med sol, värme, bad och mysigt sociala aktiviteter.

Sandfield Beach, vårt poolområde som är så socialt lätttillgängligt under sommarhalvåret, känns så avlägset idag när det är ett riktigt slaskigt skitväder utanför vår dörr. I väntan på varmare tider får jag längta mig bort.

 

  

 

Det kommer en tid

då det är säsong för Sandfield Beach, och då är jag där.

 

Vi ses i värmen

Ovido - Quiz & Flashcards