Direktlänk till inlägg 30 oktober 2009

Att leva bland svin

Av Sven - 30 oktober 2009 13:37

Om man som jag har levt i olika lägenheter i städer under en längre tid i sitt liv och inte reflekterat över naturen. Då är det en spännande känsla att bo på landet och komma inpå de vilda djuren som finns i ens omgivning.

Det är ganska vanligt att stöta på djur när vovven och jag är på promenad. Kanske för att den ensamma människan är tyst när hon rör sig. Jag har stött på älg,räv, hjortar och även vildsvin, under våra promenader. Oavsett om det är dag- eller kvällstid.

Varje tillfälle ger en speciell känsla maggropen och jag försöker behålla ögonblicket så länge jag kan. Oftast upptäcker djuret mig snabbt och flyr hastigt in skog eller skyddad mark. Att djuren finns omkring vårt hem, stör mig inte.

 

        

 

 ...men vildsvinen skrämmer mig något.

Deras betar kan fläka upp en nyfiken hund om den kommer för nära.

Hundra meter ifrån huset är ju inte särskillt långt avstånd.

....vi ses.......

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven - 10 februari 2011 15:14

Tack kära läsare för att ni följt min blogg. En del har varit med ifrån starten och en del har besökt den lite då och då. Om ni har gillat min blogg och är nyfiken på att läsa mer, kan ni hitta min nya blogg här :   http://farmhousespiri...

Av Sven - 10 februari 2011 15:10

   Att möta en människa är att se människan, men att enbart betrakta denna med egna ögon gör ingen sedd. Du ser bara egna möjligheter av detta möte, men du ser inte vad personen ger.     Om inte den andre människan dig ser, är det enbart e...

Av Sven - 19 januari 2011 18:36


Tänkte bara att ni skulle få en chans att se denna art, innan den skyggt försvinner djupt in i de norrländska skogarna. Skrämd, skadeskjuten och förlorad i sin art. Denna varg hann undan slakten, men inte hans flock.              De fö...

Av Sven - 17 januari 2011 19:26

www.naturskyddsforeningen.se  2011-01-17 Snaran dras åt kring regeringens vargpolitik   Ungefär samtidigt som den sextonde vargen sköts i Värmlandsskogarna idag tröt miljökommissionären Janez Potoĉniks tålamod med den svenska vargpolitike...

Av Sven - 14 januari 2011 20:59


I morgon upprepas förra årets hetsjakt med licensjägare som tycker sig ha rätten att skjuta av den redan utroningshotade svenska vargstammen. Det behövs tydligen 6000 jägare för att skjuta de 20 vargar som ska tas bort ifrån vargbeståndet i år...

Ovido - Quiz & Flashcards