Alla inlägg den 18 november 2009

Av Sven - 18 november 2009 18:01

Om du tillhör våra vänner och njuter av en flaska vin,

i goda vänners lag.

Och om taxipengarna känns onödiga att lägga på en hemresa.

 

  

 

..då går det bra att sova här..

 

..vi ses...

Av Sven - 18 november 2009 15:42

Vanligtvis upplever jag vårt boende som en idyllisk plats i en härlig omgivning.

Men det är fyra till fem månader om året som ger en motsatt effekt. Det är givetvis nu i november och framåt mot våren. Mörkret tränger på klockan fyra på eftermiddagen, och då blir det verkligen mörkt. Jag skulle inte klara en promenad med Vovven utan ficklampa. jag hade helt enkelt inte hittat i mörkret.

Under den ljusa tiden av dygnet, ser jag allt av det stormiga regn, som är vanligt förekommande. Har vi otur så är vi utan ljus, vatten och värme. Det blir strömavbrott då och då i höstblåsten.

Många upplever denna tid som mysig. Man kan krypa upp med en filt i favoritfåtöljen, med en spännande bok som sällskap. Man kan tända stearinljus och mysa. Och det är så spännande att snegla in genom andras fönster i deras upplysta och ombonade hem.

Vårt liv ser ut så här i höstmörkret. Kommer ifrån jobbet, hem till ett kallt och mörkt hus. Där det sitter en kissnödig hund som bara vill ut i det svarta ösregnet.

Första åtgärden är att tända upp belysningen, så att det går att hitta vedboden. Därefter gäller det att få fyr i vedpannan. Det kan ta allt ifrån fem minuter upp till en halvtimme innan elden kommer igång. Och då kommer inte värmeeffekten förrän två till tre timmar senare. Nu är det läge för Vovven att nosa runt i regnet i en halvtimme och jag hoppas att vi inte blir angripna av argsinta vildsvin, på vår runda. Vi kommer åter genomblöta, och jag iallafall, önskar att värmen har kommit igång i huset.

Om det är strömavbrott, går rutinerna lite fortare. Vovven kommer ut och resten kan jag inte göra något åt förrän strömmen kommer åter.

 

  

 

Hur många vill besöka det här. Den pittoreska idyllen är en total isolation.

Men våren återkommer och då ser jag bara fördelar med att bo så här.

 

..vi ses..

Ovido - Quiz & Flashcards