Alla inlägg under december 2009

Av Sven - 15 december 2009 17:03

Det har varit väldigt tyst om den "skånska vargen".

Men idag läste jag en notis i dagstidningen, att

Naturskyddsverket har gjort avslag på ansökan om

att få skjuta vargen. Och det tycker jag är bra.

 

  

 

Dessutom är det svårt att bryta mot avslaget.

För enligt samma notis, gissades det att

vargen numera befinner i Värmland eller Norge.

 

..vi ses..

Av Sven - 14 december 2009 17:26

 

Att leva är så häpnadväckande,

att det lämnar mycket lite utrymme

för andra sysselsättningar.

 

..vi ses..

Av Sven - 13 december 2009 20:12

Det kan bli vacker julstämning i år. Det är Lucia-dagen och det snöar

i Skåne. Om det kommer mycket snö, kan det ligga kvar till jul. Oavsett vad folk tycker om snö, vill nog de flesta ha en vit jul. I Skåne krävs det bara någon cm snö  för att julstämningen ska komma på topp.

 

  

 

Man ska vara nöjd med det lilla.

 

..vi ses på pulkan.. 

Av Sven - 12 december 2009 13:03

 

Människan är inte som ett pussel.

De nyfunna bitarn kompletterar

inte bilden, de skapar bara nya frågor.

 

..vi ses..

Av Sven - 11 december 2009 14:42

Visst är det en skön känsla när det är fredag och

arbetsveckan är över. Du har en hel ledig helg framför dig.

Lite fredagsmys framför TVn som en längre tid har präglats

av Idol 2009. Ja ingen kan väl ha undgått denna tävling.

Och i kväll är det final i Globen.

     

Hur ska det då gå för de sista två tävlande.

 

Det är den bildsköna Erik, som rör sig smidigt på scen.

Han som både berört tonårstjejer och rockbandet Kiss.

 

Eller blir det Calle, skåningen med raggare-look

som med sin röst passar mycket bra till cover-rock.

 

Ska jag rösta på han som sjunger bäst eller han som är skånsk. Statistiken säger att det är ettorna som vinner tävlingen,

men att det är tvåorna som vinner framgång.


Nä, tävlingen var över, när den verkliga vinnaren

Mariette åkte ut för några veckor sedan.

 

..vi ses framför TVn..

Av Sven - 10 december 2009 18:30

Idag mötte jag en kille som heter Jörgen.

 Han har varit hemlös i sex år. Han berättade att han bodde på ett härbärge för tillfället. Det kändes bekvämt och det var lätt att bli försoffad. Han kallade det att bli lägenhetsskadad.

 

Men han sa att han fortfarande hade sina tre tält uppställda

 på olika håll, och ingen kunde hitta dem,

för människor vill inte vistas där han brukar bo.

Men nu bodde igelkottar i hans sovsäck och det verkade

inte bekymra honom särskilt mycket. Det var bättre än de

lövhögar de brukar bo i, som oftast bränns upp till hösten.

 

Jörgen berättade oxå var det var lättast att hitta färsk mat

om han rotade i de stora livmedelsbutikernas container.

Maxi och Coop tvingas slänga den mat där bäst före datum

utgått. Den maten håller sig färsk i en månad, sa han.

 

Det är ändå märkligt att en människa som levt på den

nivån, ändå är så oerhört positiv till livet, som han var.


Det var mycket intressant att prata med honom och

att få ta del av lite fragment av hans livsituation.

 

Tänk så bra många människor ändå har det.

 

Dessutom fick jag tag på tidningen Aluma oxå.

Det var en givande eftermiddag.

 

..vi ses..

 

 

 

Av Sven - 9 december 2009 14:36

 

     

 

I hela mitt vuxna liv har jag drömt om att få äga en

choppad Harley-Davidson. Jag har intrycket av frihet,

när jag tänker på denna typ av motorcykel. Jag är uppväxt med

Easy rider -filmer och min dröm har nog präglats

av dem. Filmerna ger verkligen intryck av just frihet.

 

Många gubbar i min ålder har haft samma dröm

och kunnat förverkliga den genom att köpa en flådig HD.

Det ser läckert ut när de kommer i grupp

och far fram på landsvägen en sommarkväll.

 

Men jag behöver inte en Harley-Davidson och Mys

uppskattar inte färdsättet. Jag vill inte heller köra

den själv, upplevelsen vill jag dela med henne.

 

Men det är härligt att ha en dröm.

 

  

 

Jag äger ju denna och den är ju cool.

 

..vi ses..

Av Sven - 8 december 2009 07:02

Att vakna för tidigt,

och inse att det inte går att somna om,

är ingen behaglig situation.

 

Men att kunna glädja Vovven med en längre morgonpromenad

och att inta sin frukost och sin första kopp kaffe,

utan stress och sakta vakna upp.

 

  

 

Det gör att det ändå var värt det.

 

..vi ses senare..

 

Ovido - Quiz & Flashcards