Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Vännens hälsa

Av Sven - 5 maj 2010 16:56

Jag är ledsen och förtvivlad.

Vovven, min bästa fyrbenta vän, är krasslig. I förgår  upptäcktes droppande blod ifrån Vovvens penis. Blod i urinet låter ganska farligt och otäckt, tycker jag.

Efter två timmars tid och några tusenlappar fattigare, fick jag beskedet ifrån veterenären på djursjukhuset.

 

Vovven hade UVI och en förstorad prostata. Det är tydligen inget ovanligt för äldre hundar. Det positiva är att på hundar är det mycket ovanligt att det skulle vara en cancerform. Det negativa är att troligtvis behöver Vovven hormonbehandling för att få ner förstoringen på prostatan och att problemet kan återkomma p.g.a hans ålder. Hormonbehandlingen är en kemisk kastrering. 

Vovvens  diagnos kan även skapa problem för Vovvens naturliga behov, just för att prostatan kan trycka på ändtarm och urinrör. En ultraljudsundersökning krävs för att fastställa hur svullnaden ser ut och hur behandlingen ska fortsätta. Detta sker inte förrän på måndag.

 

UVI behandlas med antibiotica och det enda problemet är att få i honom tabletterna. Tydligen luktar de väldigt illa för en hundnos. Vovven sållar bort dem ifrån väldoftande leverpastejklumpar och andra delikatesser.

 

  

 

I övrigt tyckte veterenären att Vovven hade friska tänder,vackert glansig päls och ett starkt hjärta. Det var en mycket pigg och lekfull gamling, tyckte hon.

 

Jag hoppas verkligen att min vän får vara med mig några år till, utan att förvärras av svåra ålderskomplikationer.

 

..Det är med ledsnad vi ses.. 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven - 10 februari 2011 15:14

Tack kära läsare för att ni följt min blogg. En del har varit med ifrån starten och en del har besökt den lite då och då. Om ni har gillat min blogg och är nyfiken på att läsa mer, kan ni hitta min nya blogg här :   http://farmhousespiri...

Av Sven - 10 februari 2011 15:10

   Att möta en människa är att se människan, men att enbart betrakta denna med egna ögon gör ingen sedd. Du ser bara egna möjligheter av detta möte, men du ser inte vad personen ger.     Om inte den andre människan dig ser, är det enbart e...

Av Sven - 19 januari 2011 18:36


Tänkte bara att ni skulle få en chans att se denna art, innan den skyggt försvinner djupt in i de norrländska skogarna. Skrämd, skadeskjuten och förlorad i sin art. Denna varg hann undan slakten, men inte hans flock.              De fö...

Av Sven - 17 januari 2011 19:26

www.naturskyddsforeningen.se  2011-01-17 Snaran dras åt kring regeringens vargpolitik   Ungefär samtidigt som den sextonde vargen sköts i Värmlandsskogarna idag tröt miljökommissionären Janez Potoĉniks tålamod med den svenska vargpolitike...

Av Sven - 14 januari 2011 20:59


I morgon upprepas förra årets hetsjakt med licensjägare som tycker sig ha rätten att skjuta av den redan utroningshotade svenska vargstammen. Det behövs tydligen 6000 jägare för att skjuta de 20 vargar som ska tas bort ifrån vargbeståndet i år...

Ovido - Quiz & Flashcards