Direktlänk till inlägg 2 november 2009

Vi drar till Malmö

Av Sven - 2 november 2009 16:49

Eftersom jag är född och uppvuxen i Malmö, känns det som om jag hittar bra när jag promenerar i stan. Men det är skillnad att köra bil i storstaden. Jag har ju inte haft körkort i hela mitt vuxna liv och därför har det bara blivit två tillfällen som jag har kört i Malmö.

Bilvägarna är fylld av hektisk trafik, skyltar och filer, enkelriktat och bussvägar.

Dessutom är det inte samma raka spår som när du promenerar. Du måste verkligen veta vart du ska köra och inte tveka en sekund när du ger dig ut i trafiken. Därför trivs jag inte med att köra bil i Malmö.

I helgen var det dax för kranssättning på min moders grav, för första gången på egen hand. Hennes gravplats finns på en väldigt stor kyrkogård i närheten av Rosengård.

Jag tänkte så att om jag ska enbart dit, behöver jag inte köra i Centrala Malmö. Jag kan ju ta inre ringvägen dit. Jag försökte finna en vettig vägbeskrivning på Eniro och Hitta.se, de var svårtolkade.

Okey jag kör väl på känsla då. Sagt och gjort. Vi hoppade in i Volvon och drog till Malmö.

Att hitta till Malmö var inga problem. Det var värre att hitta in i stan.

Jag kontaktade min livlina, min kusin, som i hela sitt liv bott i denna stad. Via telefon ritade jag en vägkarta som skulle föra mig till plats om jag tog första vägen till vänster. Jag rattade vänster, men vafan jag var åter på motorvägen och helt fel.

Jag lyckades ta mig av ifrån motorvägen och fick fråga en person, som stod och påtade i sin trädgård, om han visste vägen. jag fick en ny vägbeskrivning och sen bar det iväg.

I Arlöv hade jag hamnat, när jag stannade osäkert om var jag befann mig. Nu bestämde jag mig för att bara dra rakt genom stan och enbart köra på min känsla. Det fick bära eller brista.

Vilken himmelsk upplevelse det var att se denna kyrgogård framför mig och jag var i mål.

Allt därefter var odramatisk. Kransen blev lagt, jag Mys och Vovven fick tid över för lite umgänge med min kusin. Det blev till och med en hämtpizza på vägen hem.

Lita alltid på din magkänsla, den brukar stämma....vi ses...

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven - 10 februari 2011 15:14

Tack kära läsare för att ni följt min blogg. En del har varit med ifrån starten och en del har besökt den lite då och då. Om ni har gillat min blogg och är nyfiken på att läsa mer, kan ni hitta min nya blogg här :   http://farmhousespiri...

Av Sven - 10 februari 2011 15:10

   Att möta en människa är att se människan, men att enbart betrakta denna med egna ögon gör ingen sedd. Du ser bara egna möjligheter av detta möte, men du ser inte vad personen ger.     Om inte den andre människan dig ser, är det enbart e...

Av Sven - 19 januari 2011 18:36


Tänkte bara att ni skulle få en chans att se denna art, innan den skyggt försvinner djupt in i de norrländska skogarna. Skrämd, skadeskjuten och förlorad i sin art. Denna varg hann undan slakten, men inte hans flock.              De fö...

Av Sven - 17 januari 2011 19:26

www.naturskyddsforeningen.se  2011-01-17 Snaran dras åt kring regeringens vargpolitik   Ungefär samtidigt som den sextonde vargen sköts i Värmlandsskogarna idag tröt miljökommissionären Janez Potoĉniks tålamod med den svenska vargpolitike...

Av Sven - 14 januari 2011 20:59


I morgon upprepas förra årets hetsjakt med licensjägare som tycker sig ha rätten att skjuta av den redan utroningshotade svenska vargstammen. Det behövs tydligen 6000 jägare för att skjuta de 20 vargar som ska tas bort ifrån vargbeståndet i år...

Ovido - Quiz & Flashcards